Consumentenmarketing
Consumentenmarketing Consumentenmarketing

Consumentenmarketing: zo verover je hoofd en hart van de consument

Consumenten worden steeds kritischer. Ze zijn nauwelijks nog loyaal aan merken. Hoe zorg je ervoor dat je boodschap overkomt of je toch meer producten verkoopt? Bij Li Moon weten we dat consumentenmarketing het meest effectief en duurzaam is, als deze oprecht en geloofwaardig is.

Beste slogan allertijden

Iedereen kent ‘em wel, de slogan: “Wij van WC-eend, adviseren WC-eend.” Deze reclameklassieker uit 1981 werd in 2007 uitgeroepen tot Beste Reclameslogan Allertijden. De ijzersterke tv-commercial prees destijds de toiletreiniger WC-eend aan, maar dreef ook de spot met het reclamevak. Na de reclamecampagne ging de tv-spot een eigen leven leiden als uitdrukking, die gebruikt wordt wanneer een deskundige een advies geeft waar hij zelf belang bij kan hebben.
Als het om consumentenmarketing gaat, zijn veel organisaties, retailers en producenten zoals de ‘adviseurs van WC-eend’. Maar dan zonder de zelfspot die toiletreinigercampagne zo kenmerkte.
De organisaties, retailers en producenten zetten hun product centraal. “Wij zijn de beste,” roeptoeteren ze of: “Wij zijn de goedkoopste.” Consumenten halen hun schouders op. ‘Wat heb ik aan dit product?’ vragen zij zich keer op keer af en: ‘Is dit echt wel de beste keuze?’

Consumentenmarketing is geen prijzenslag

De enorme groei van het aanbod aan informatie, media, prijsaanbiedingen en communicatie- of verkoopkanalen door de opkomst van internet, heeft de afgelopen decennia de autonomie van consumenten sterk vergroot. De consument heeft er honderden kanalen bijgekregen om informatie en prijzen te vergelijken of inspiratie op te doen.
Uit meerdere onderzoeken blijkt dat prijsvoordeel voor consumenten de belangrijkste reden is om tot aankoop over te gaan. Vaak is het gevoel van ‘de laagste prijs’ of ‘de slimste deal’ doorslaggevend. De meeste klanten willen een goed product en een goede service voor de scherpst mogelijke prijs. Toch komen retailers en organisaties die zich alleen op de prijscommunicatie richten, op den duur bedrogen uit.

Trefzekere consumentenmarketing

Een strategie puur op basis van prijs, is voor geen enkele organisatie duurzaam. Een laagste-prijsstrategie houdt voortdurend de marges onder druk en vroeg of laat zal een concurrent onder jouw laagste prijzen duiken. Wat is je strategie dan?
Een effectieve marketingstrategie is altijd gericht op zowel prijs als meerwaarde. De echte meerwaarde voor de consument verschilt per product, organisatie of dienstverlener, maar hoe groot de verschillen soms ook zijn: oprechtheid en geloofwaardigheid zijn een groot goed. Zorg voor een goede informatievoorziening op basis waarvan consumenten aankoopbeslissingen kunnen nemen, wees eerlijk, vriendelijk, dienstbaar en servicegericht.
Bij Li Moon weten we dat consumentenmarketing alleen trefzeker is, als het deze mensen raakt. Recht in het hart. Een boodschap die het hart bereikt, nestelt zich in het hoofd en daar wordt de aankoopbeslissing genomen. Zo helpen we bedrijven en ondernemingen groeien. Sinds 2003. Met strategieën en creatief werk. Met hoofd en hart. Met resultaat en werkplezier.

Wil je weten hoe we jouw consumenten recht in het hart kunnen raken? Neem vrijblijvend contact met ons op en vertel ons jouw doelstelling, dan vertellen wij graag wat we voor je kunnen betekenen.