50plus Seniorenmarketing
50plus Seniorenmarketing 50plus Seniorenmarketing

Bij 50-plus-marketing gaan echtheid en puurheid hand in hand

Steeds meer bedrijven ontdekken de 50-plusser als consument. En terecht: 50Plus is op dit moment in Nederland de grootste doelgroep. In 2019, zo signaleert het CBS, is voor het eerst de helft van de volwassen bevolking van Nederland ouder dan 50 jaar. Als reclamebureau adviseren wij retailers, bedrijven en ondernemers bij marketingactiviteiten gericht op 50-plussers.

50Plus is kapitaalkrachtige doelgroep

Nederland vergrijst steeds meer. In 1950 was nog minder dan een op de drie volwassenen in Nederland een 50-plusser, in 2019 zijn dat naar verwachting één op de twee volwassenen. In totaal zijn dan 6,9 miljoen van de 13,7 miljoen volwassenen ouder dan 50 jaar.
De 50-plussers van nu zijn kapitaalkrachtige consumenten. Dat heeft te maken met de hoogte van hun inkomen, lasten en omvang van hun vermogen. Vrouwen blijken het meest te besteden; zij beheren vaak het geld en beslissen erover. Meer dan jongere leeftijdsgroepen stellen 50-plussers hoge eisen aan prijs, kwaliteit en service. Ze bezoeken eerder winkels met goede service en doen vaker aankopen in speciaalzaken. Merkentrouw wisselt beduidend per sector. Bij auto’s en persoonlijke verzorging hechten zij veel waarde aan het merk, bij audiovisuele producten en kleding juist minder.

50Plus op social media

De meeste 50-plussers gebruiken vooral de media waarmee ze vertrouwd zijn. Zij besteden gemiddeld net geen 8 uur per dag aan mediaconsumptie. Relatief gezien besteden senioren meer tijd aan lezen en aan televisie.
Van internet maken zij nog steeds minder gebruik dan jongere generaties, hoewel internetbankieren en e-mailen het meest populair zijn onder senioren. Volgens het CBS heeft 95% van de 55-65 jarigen toegang tot internet, voor 65-75 jaar is dit 75%. Op dit moment gebruikt bijna 50% van de 50-64 jarigen sociale media.

Leeftijd niet belangrijk, wel echtheid

Senioren worden het liefst aangesproken door ‘echte mensen’ (69%). Senioren geven aan dat in reclames niet speciaal met hun leeftijd rekening gehouden hoeft te worden. Waar senioren vooral behoefte aan hebben, zijn waarden als echtheid, herkenning, begrip en humor. Schreeuwende koppen, onduidelijkheid en onechte emoties werken averechts.

Weten wat wij op het gebied van seniorenmarketing voor jouw organisatie of bedrijf kunnen doen? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.