Retailmerk
Retailmerk Retailmerk

Brand identity: samen werken aan het fundament voor jouw merk

Een merktraject is een van de spannendste ontdekkingsreizen uit ons vak. Samen met jou als opdrachtgever gaan we op zoek naar het DNA van jouw merk. Alle karaktereigenschappen van jouw merk leggen we vast in een brand identity. Vanuit deze brand identity vertrekken we voor deel 2 van de reis: het ontwerp van de visual identity.

Een merk geeft een product, dienst of winkel onderscheidend vermogen. CoolBlue verkoopt elektronica, net als Mediamarkt. Toch verschillen beide merken van elkaar. Onderscheidend vermogen is de lading van je merk, de kennis en emotie die consumenten en inkopers bij over jouw product of dienst beleven. Dat onderscheidende vermogen zorgt ervoor dat het merk zich in de hoofden en harten van consumenten en zakelijk inkopers nestelt en dat zij een merkvoorkeur ontwikkelen. Waarom koop ik online bij CoolBlue, terwijl, als ik goed zoek, het product elders misschien wel goedkoper te bestellen is? Zo krachtig kan onderscheidend vermogen zijn.

Je DNA vastleggen in een brand identity

Je onderscheidend vermogen is in feite je DNA. Binnen een merktraject is het essentieel dat eerst de aspecten die jouw visie, strategie, product en/ of dienst uniek maken, worden vastgelegd. Dat doen we in de brand identity. We kijken of hetgeen je bedacht echt zo uniek is en doen daarnaar onderzoek, zodat er aan het eind van het merktraject een strategisch plan ligt als goede inhoudelijke basis voor jouw merk. De brand identity is klaar.

Van brand identity naar visual identity

De brand identity vormt de basis voor de visual identity. Bij Li Moon ontwerpen we de visual identity voor merken, retailers en corporate organisaties. Een visual identity is een vertaling van de brand identity naar vormgeving.
De visual identity omvat alle visuele elementen die de kern van het merk vormen zoals het logo en logogebruik, kleurenpalet, typografie en fotografie. Op basis van een visual identity wordt uiteindelijk een huisstijl uitgewerkt, die wordt doorvertaald naar middelen, zoals websites, brochures, productetiketten.
Dit alles leggen we keurig voor je vast in een Brand guide. Een merk, net zoals de corporate identity, leeft en beweegt. De Brand guide bevat praktische voorbeelden van de tone-of-voice, het gebruik van fotografie en logo’s. Zo ontstaat een raamwerk waarbinnen een merk in de toekomst verder kan worden vormgegeven.

Weten wat Li Moon voor jouw merk kan doen? Bel voor een vrijblijvende afspraak. Wij vertellen het je graag!